Recension – Uppgörelsen – Dan Buthler, Dag Öhrlund – Massolit Förlag.

Christopher Silfverbielke är tillbaka, nu i gammal god form, och det tackar jag för. Denna serie började lysande med boken, En nästan vanlig man, tappade lite fart i Grannen, nästan spårade ur i Återkomsten. Så mina förväntningar hade sjunkit en hel del. Det ska direkt sägas att det kom på skam. I Uppgörelsen är den onde Silfverbielke i gammal ond form. Det uppskattas. Och i stället för att vara besviken, är jag nu ”på ovanligt gott humör”.

Boken handlar om den, som Silfverbielke har mest problem med, polisen Jacob Colt. Som titeln antyder handlar det om en uppgörelse. Silfverbielke är inte Silfverbielke om detta inte sker på ett speciellt sätt, vilket Silfverbielke naturligtvis ser till att det blir. Det uppkommer dock en del situationer som inte ingår i beräkningen. Även en slug planerare behöver ha både plan B och C klart för sig. Jag ska inte avslöja mer. Jag kan tycka att historien i sig är ganska tunn. Å andra sidan är texterna lättlästa och följsamma. Det är hela tiden svårt att lägga ifrån sig boken, i sig ett mycket gott betyg.. Jag är ju nyfiken. Jag har även känslan av att det ligger mycket research bakom. Författarduon Buthler-Öhrlund lämnar inget åt slumpen. Det är genuint i hela Silfverbielkes resa.

Under tiden jag läser så funderar jag på Dan och Dags arbetsmetoder. Är det enbart hårt arbete för de båda? Eller har man ofantligt roligt under tiden. Jag tror att det är en kombination, för hur kan man bara komma på sådana saker som utspelar sig i denna bok. Det är värre än verkligheten. Jag skulle gärna vilja sticka in en dold mikrofon och lyssna. Förväntningarna på bok nummer fem i serien har höjts betydligt i och med uppgörelsen. Den nya ska komma i April, har jag hört ryktats.

Uppgörelsen får sex av nio stjärnor av mig.

Vill du provläsa boken? Här finns ett smakprov.

Omslag Uppgörelsen - Massolit Förlag - Dan Buhtler Dag Öhrlund