Recension – Emelie Schepp – Märkta för livet

Recension av Märkta för livet – Emelie Schepp – Eget förlag – utgiven 2013, 978-91-980811-0-7

foto Eva Lindblad, 1001bild.se

foto Eva Lindblad, 1001bild.se

Detta är Emelie Schepps debutroman i det som ska bli en serie där åklagare Jana Berzelius är huvudperson. Sett ur synvinkeln, debutroman, måste jag säga att det är en mycket lyckad roman. Jag åker in i handlingen direkt.
Jag kan hela tiden ana vad som ska hända, men jag har mestadels fel. Janas introduktion i mitt liv blir både överraskande, våldsamt och sympatiskt. I början av boken skapar jag mig en bild. Den bilden förändras hela tiden av lite ovanliga händelser för en medelålders kvinna. Trots det ligger mina sympatier ändå för Jana. Ett tecken på att författaren skriver bra. Emelie vill att jag ska tycka om Jana, och jag faller.

Handlingen utspelar sig mestadels i Norrköping. Jag har inte varit i staden speciellt ofta. Ändå får jag en känsla av att känna igen mig. Spårvagn, hamnen, promenaden och andra välkända platser gör att milön känns bekant. Sedan fylls det självklart på med miljöer som är obekanta för mig. Jag har inga som helst problem med att måla bilder i mitt inre för dessa miljöer.

Hade jag inte känt till att det är en kvinnlig författare hade jag i vissa avsnitt gissat på en manlig. De grova orden i sexscenerna ger antydningar till det. Å andra sidan, beskrivningen av brödet, surdegsbrödet, ger mig associationer till kvinnligt. Det ger boken ytterligare en dimension. Fint skrivet.

När jag läser böcker brukar jag lägga ifrån mig den när jag läst ungefär halva. Ställer mig ett antal frågor. I ”Märkta för livet”, borde den naturliga frågan vara, vem är mördaren. I och för sig samma fråga som i många deckare. I denna bok ställer jag inte den frågan. I stället funderar jag kring Jana. Förutom att hon är åklagare, så har hon ytterligare kopplingar i fallet. Min fundering är naturligtvis hur? Den frågan kommer troligtvis att förfölja mig i resten av boken. Hur ska Emelie knyta ihop detta?

Ja, svaret på frågan, nu när jag läst hela. Emelie knyter ihop det hela på ett lite udda sätt. Åklagare Jana blir involverad betydligt mer än vad jag förutspådde. Poliserna har inte riktigt järnkoll på läget. Trots lite väl mycket fantasi, blir det en bra historia, som jag tycker knyts ihop i alla sina utslängda trådar.

Texten tycker jag blir lätt och följsam. Det gör att jag ogärna lägger ifrån mig boken. Nu när jag ändå gör det, för att jag läst ut den, gnager frågan i bakhuvudet, hur ska nu Emelie följa upp denna bok? Jana har ju lite speciella arbetsmetoder. Frågan är om hon blir trovärdig om hon behåller dessa, eller om hon skaffar sig nya… Jag ser redan fram mot nästa bok, och bland annat svar på den frågan…

Jag sätter 6 av 9 stjärnor.

Du hittar e-boken på Bokarken.se via denna länk.
Eller om du vill ha den som ljudbok, då är det denna länk.