Recension – 16 rader – Petter Alexis Askergren

16 Rader – Petter Alexis Askergren – Förlag Brombergs – Utgiven 2013

Denna bok är lite speciell, den handlar om Petters texter. Efter en kort inledning tar Petter oss med genom en del av de texter han har skrivit. Inte bara texten, utan han berättar om bakgrunden till texterna, varför de kom och i många fall, vad de betyder för honom. Läser man lite mellan raderna, kan man följa Petters liv, en intressant och ganska händelserikt liv.

Petter berättar lite om skolan som han, liksom många andra, inte gav speciellt mycket för. I stället är det en folkhögskola som “räddar” honom. Ytterligare ett exempel på folkhögskolornas betydelse. Det finns ca 150 folkhögskolor i landet, i Petters fall är det Tollare i Nacka som gav inspiration. Det var här han upptäckte läsandet och det har tagit honom till högre höjder.

Hip Hop är inte riktigt min grej, det ska jag direkt avslöja. Jag har inte varit någon duktig lyssnare. När jag läser Petters bok och beskrivning av texterna blir jag mycket intresserad. Det är roligt och intressant att först läsa texten, försöka tolka den, och så småningom läsa Petters förklaring. Det är inte alltid de stämmer överens. Så är det i och för sig med alla texter.

Petter skriver sina texter utifrån sitt egna liv. Det livet förändras, så som hans texter. Petter säger själv “Jag är 39 år och har tre barn och min musik idag handlar om den tillvaron”. Lite slarvigt uttryckt kan denna bok nästan vara väldigt tidiga memoarer.

Utifrån sin egna bakgrund, med lite löst engagemang i grundskolan, blir boken nästan som en liten handbok i konsten att skriva. Han återkommer till vikten och nöjet av att kunna läsa och skriva. Petter skriver i inledningen att boken troligtvis är för “mina fans”. Det tycker jag inte. Boken kan med nöje läsas av alla. Den ger en läsupplevelse och den visar att Petter tillhör en av våra större i svensk populärkultur. Det är mycket möjligt att Petters skara av fans ökar efter denna bok.

Jag har dessutom lärt mig vad 16 rader står för…

Mitt betyg blir 5 stjärnor av 9.

Omslag Petter - 16 Rader